Environmentální a badatelská výuka

27.12.2021

Pro environmentální vzdělávání máme ideální prostředí: školní zahradu ihned u školy, školu uprostřed malebného malého městysu s pestrým kulturním i přírodním bohatstvím v okolí, dobře vybavenou a neustále doplňovanou školní i učitelskou knihovnu a také badatelský kroužek.

Při něm se pravidelně od počátku října vypravujeme paprskovitě do různých částí městysu a zkoumáme nejrůznější témata. Téměř celým podzimem nás provázely letokruhy. Ani si neumíte představit, co výzkumných otázek nás napadalo! Postupně jsme je zodpovídali a procházeli tak celým badatelským procesem. Základem badatelství je, že si žáci sami položí otázku, vysloví domněnku, vyzkoumají, jak to je a pak utvoří závěry. V budoucnu se zaměříme ještě také na to, jak závěry prezentovat a případně také využít k řešení nějakých problémů. Protože i děti mohou měnit svět!

My učitelé jsme v tomto procesu průvodci. Pomáháme dětem vyslovit takovou otázku, na kterou se dá odpověď najít. Pak je provázíme také celou cestou za výsledkem. Tento přístup je vhodný nejen pro zájmovou činnost, ale postupně jej zařazujeme také do výuky. Páťáci si vyzkoušeli badatelskou lekci při historickém tématu Československé republiky. Badatelské lekce nás čekají také v přírodovědě a časem snad i v dalších předmětech. Aby nám to šlo dobře, absolvovala jsem během podzimu velmi podnětný badatelský kurs.