Hejného matematika
02.09.2024
Metodika matematiky profesora Milana Hejného je přístup, který se zaměřuje na budování mentálních schémat a rozvoj učení se prostřednictvím diskusí a praktických úkolů.
Tato metoda má několik klíčových principů:
- Budování schémat: Děti si vytvářejí mentální schémata, které jim pomáhají pochopit matematické koncepty.
- Práce v prostředích: Učení probíhá v různých prostředích, která děti motivují a podporují jejich soustředění. Například prostředí pavučiny, sčítací trojúhelníky, děda Lesoň, autobus, barevné trojice, násobilkový čtverec.
- Prolínání témat: Matematické koncepty nejsou izolované, ale jsou propojovány s jinými tématy a strategiemi řešení.
- Rozvoj osobnosti: Podpora samostatného uvažování a argumentace dětí.
- Skutečná motivace: Úkoly jsou navrženy tak, aby děti získávaly radost z řešení a vnitřní motivaci.
Tuto metodu můžeme aplikovat nejen v matematice, ale v celkovém postoji k dětem. Učitel není ten, kdo všechno ví, umí a přednáší. Má spíše radit, povzbuzovat, motivovat. Je to především umění správně klást otázky, aby žák sám objevil nové poznatky, neboť vlastní zkušenost a poznatek má větší váhu než převzatý. Radost, která toto poznávání provází, je klíčová pro tuto cestu pedagogiky.